copywriting, co to takiego

Na pewno, nie raz spotkałeś się z określeniem copywriter. Co tak naprawdę oznacza to sformułowanie? Czy można nauczyć się copywritingu?

Zawód ten, nie jest zarezerwowany wyłącznie dla wybitnych pisarzy, twórców powieści, redaktorów, czy też wielkich dziennikarzy. Choć nie jest to łatwe, copywritingu możesz nauczyć się jak każdego innego zawodu. Zobacz, czym zajmuje się copywriter i zastanów się, czy możesz nim zostać?

Kto to jest copywriter?

Copywriter to osoba, która zajmuje się pisaniem różnego rodzaju tekstów. Słowo copywriter sugeruje, że jest to osoba, która pisze kopie, lecz nie jest to zgodne z prawdą. Zdarza się, że tekściarz, pisząc, bazuje na innych artykułach. Nie musi oznaczać to kopiowania, a jedynie poszerzanie swojej wiedzy na dany temat. Kluczowe jest to, by teksty były całkowicie oryginalne i unikatowe, a nie przepisane od A do Z z innych artykułów.

W zależności od umiejętności copywriter może tworzyć treści mniej wymagające np. opisy produktów, artykuły zapleczowe czy ulotki. Slogany i scenariusze reklamowe natomiast, wymagają już sporego doświadczenia, oraz naprawdę dużej kreatywności.

Copywriter przede wszystkim ma za zadanie stworzyć takie dzieło, które zaciekawi odbiorców, wpłynie na ich działanie, np. zmieni tok myślenia odbiorcy, przekona do zakupu, skorzystania z usług bądź też zbuduje pozytywny wizerunek firmy w oczach klientów.

Zamawiane treści mogą być pisane na potrzeby marketingu, pozycjonowania stron, reklamy. Copywriter może być tzw. freelancerem, czyli wolnym strzelcem i realizować projekty na zlecenie lub być zatrudnionym w danej firmie na etacie.

Jak zostać copywriterem? Czy można się tego nauczyć?

Chociaż, nie każdemu jest to pisane, można się tego nauczyć, jak każdego innego zawodu. Najtrudniej będzie, jeśli z copywritingiem nie miałeś nigdy do czynienia. Co powinieneś wiedzieć? Od czego należy zacząć?

  • musisz poznać zasady pisania tekstów (w tym zasady SEO)
  • opanować, zasady formatowania tekstu
  • pisać poprawnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym (oczywiście istnieje wiele programów poprawiających błędy, jednak nie zawsze działają w 100%)
  • nauczyć się, w prosty sposób wyrażać myśli przekładając je na tekst
  • posiadać wiedzę z różnych tematów (bycie specjalistą w jakiejś dziedzinie wyróżni cię i ułatwi ci pisanie)
  • nauczyć się szybko i sprawnie wyszukiwać informacji potrzebnych do napisania danej treści
  • pamiętać, że zawsze piszesz dla czytelników.

Ile zajmuje nauka copywritingu?

To, ile czasu zajmie ci nauka poprawnego pisania i tworzenia wartościowych tekstów, zależy wyłącznie od ciebie, twojej wiedzy i zaangażowania. Nie ma, na to reguły. Pamiętaj, to trening czyni mistrza- im więcej będziesz pisał, tym szybciej dojdziesz do wprawy i każdy kolejny artykuł będzie zajmował ci mniej czasu.

Gdzie najlepiej zacząć pisać dobre teksty?

Na początku trudno jest odnaleźć się w gąszczu tematów i kategorii. Nie wiesz, co, gdzie i jak masz pisać. Musisz więc rozeznać się w temacie. Dobrym rozwiązaniem będzie, jeśli zaczniesz pisać teksty na zamówienie, zgodnie z wytycznymi klienta, oraz skorzystasz, z platform dla copywriterów i freelancerów.

Możesz oferować swoje usługi, na popularnych portalach ogłoszeniowych. Tam, na pewno znajdziesz swoich pierwszych klientów. Jeśli czujesz się na siłach, możesz od razu zgłosić się do agencji reklamowych, w których pisze się mnóstwo tekstów sprzedażowych, reklamowych oraz tekstów SEO.

O co należy zadbać, na początku kariery pisarza?

Ważną rzeczą, na której warto się skupić, jest własna strona internetowa. To właśnie na niej, możesz bez ograniczeń prezentować swoje treści i tworzyć wartościowe portfolio. Ważne jest również, dbanie o swój wizerunek i opinie. Jeśli coś ci nie wyjdzie, postaraj się to naprawić, aby utrzymać dobre imię.

Prezentuj, pozytywne komentarze na swojej stronie. Klienci zwracają na to uwagę. Pamiętaj jednak, że opinie muszą być prawdziwe. Jeśli ktoś sprawdzi twoją opinię, a okaże się ona fałszywa, bardzo wiele stracisz.

Od samego początku dbaj, o wysoki poziom pisanych przez ciebie tekstów. Staraj się, nie ubijać piany, tylko po to, żeby artykuł był długi. Nie musi, to być felieton, lepiej, jeśli będzie on  krótki i stylistycznie poprawny.

Zobacz również co oznacza copywriter UX, teksty sprzedażowe,

Jeśli potrzebujesz dobre teksty to sprawdź moje usługi content marketing i skontaktuj się ze mną. Zapraszam.