jak napisać teksty pod seo

Wiele osób zadaje sobie pytanie: jak wyglądają teksty SEO? Czym tak naprawdę różną się od innych tekstów? Jak pisać teksty pod SEO, żeby były widoczne i docierały do setek odbiorców?

Przeczytaj uważnie artykuł, a dowiesz się, kto to jest SEO copywriter. Znajdziesz odpowiedź jak pisać takie teksty w prawidłowy sposób tak, aby były widoczne wyszukiwarce na wysokich pozycjach. Jeśli piszesz artykuły na zlecenie, sprawdź, od czego zacząć i jak się nie pogubić w tym wszystkim.

Teksty SEO co to w ogóle są za teksty?

teksty seo

Teksty SEO to odpowiednio skonstruowane artykuły, wartościowe dla Google i widoczne w wynikach wyszukiwania w Internecie. Muszą mieć sformatowaną treść i być nasycone tzw. keywordsami, czyli słowami kluczowymi ich synonimami i zamiennikami. W tekście SEO ważną rolę odgrywają również słowa kluczowe długiego ogona, tzw. longtail, czyli bardziej szczegółowe, wielowyrazowe frazy.

Jaki to jest dobry tekst SEO?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo krótka: dobry tekst pod SEO to taki, który sprzedaje produkty, usługi i osiąga zamierzone cele. Dodatkowo napisany jest w taki sposób, że może osiągnąć wysokie pozycje w Google. Oprócz tego buduje świadomość i zaufanie do marki, produktu czy usługi. Przekonuje odbiorcę do wykonania zamierzonej czynności.

Jak pisać teksty SEO – od czego mam zacząć?

teksty pod seo

Pierwszym etapem, od którego warto rozpocząć pisanie, nie tytko tekstów pod pozycjonowanie, ale także każdego innego artykułu, jest stworzenie planu działania. To w znacznym stopniu ułatwi Ci zadanie i na pewno przyspieszy pracę.

Na początek stwórz prosty szablon. Wypunktuj najważniejsze elementy, które musisz wykonać, aby napisać tekst SEO i działaj według tego schematu.


Dla przykładu może to wyglądać tak:

  • Określ pomysł (temat)
  • Jaki ma osiągnąć cel
  • Jaka jest grupa docelowa
  • Wykonaj research
  • Dobierz słowa kluczowe
  • Wyszukaj fraz semantyczne i słowa long tail
  • Określ długość tekstu
  • Stwórz tytuł z frazą kluczową
  • Zaplanuj treści, nagłówków i umiejscowienie słów kluczowych
  • Uzupełnij treści artykułu
  • Zoptymalizuj tekst pod SEO
  • Zastosuj wewnętrzne linkowanie
  • Zredaguj i popraw artykuł

To jest jedynie przykładowy plan działania. Możesz stworzyć swój dokładniejszy konspekt, w którym wyszczególnisz plan działania krok po kroku i uporządkujesz go według swojej kolejności. Potem zostanie Ci tylko wcielić go w życie i pisać.

Wiesz, jak ja piszę takie teksty?
Kiedy przygotuję już wszystko, co jest mi potrzebne z powyższej listy, zaczynam od stworzenia tytułu i nagłówków, potem uzupełniam treść, a na końcu dopisuje frazy kluczowe, zmieniam i poprawiam tekst, jeśli coś mi nie pasuje. Dzięki temu nie zapominam o niczym, co chciałbym przekazać. Jest mi tak po prostu wygodniej.

Pomyśl, o czym chcesz napisać tekst SEO

Najważniejszy jest pomysł. Może masz już w głowie konkretną myśl, o czym będzie twój tekst SEO. Jeśli nie to przeanalizuj stronę, na którą piszesz treści. Wspomóż się choćby przeglądarką Google lub Google Trend. Sprawdź, co zyskuje na popularności i co może zaciekawić twoich odbiorców. Przeanalizuj także media społecznościowe. Działając w ten sposób, najlepiej od razu sprawdzaj słowa kluczowe związane z danym tematem.

Jaki cel mają osiągnąć twoje artykuły pisane pod SEO?

Określenie celu jest bardzo ważne. Oczywiście główną ideą, dla której pisze się artykuły SEO, to osiągnięcie wysokiej pozycji w Google i uzyskanie dobrej widoczności w wyszukiwarce internetowej. Jednak twój tekst może również wpływać na:

  • Pozyskanie dużej ilości unikalnych użytkowników
  • Sprzedaż produktu lub usługi
  • Promocję firmy lub marki
  • Budowanie listy mailingowej odbiorców
  • Skierowanie czytelnika na inną stronę lub sklep
  • Zatrzymanie użytkownika dłuższy czas na stronie

Zastanów się, jaka jest twoja grupa docelowa, do której kierujesz teksty SEO?

teksty zoptymalizowane pod seo

Pomyśl dokładnie, do jakich odbiorców ma trafić Twoja treść. Czy są to młodsi, czy starsi internauci, czy będą to przeciętni, zwykli użytkownicy czy specjaliści i eksperci? Do każdej grupy czytelników powinieneś użyć innego języka przekazu. Od lajtowego podejścia, przez nieco poważniejsze teksty, aż do profesjonalnego nazewnictwa.
Określenie grupy docelowej jest dosyć istotnym elementem, bo nie chcesz przecież proponować np. kociej karmy- hodowcom psów.

Jeśli myślisz, że sprzedajesz produkt wszystkim, to tak naprawdę nie sprzedajesz go nikomu. Jeśli chcesz skutecznie dotrzeć do konkretnych osób, powinieneś uzyskać jak najwięcej informacji na ich temat. Dobrze, jeśli poznasz ich na wylot.

-Dowiedz się, kim są twoi przyszli odbiorcy:

  • ile mają lat
  • gdzie mieszkają
  • gdzie pracują
  • jakie mają wykształcenie
  • na co wydają pieniądze


-Sprawdź, czego potrzebują i jakie mają problemy:

  • co ich boli
  • czego się obawiają
  • jakie mają cele i ambicje
  • o czym marzą i co stoi na przeszkodzie, aby to zrealizować

-Jak się zachowują?

  • w jaki sposób spędzają swój wolny czas
  • co robią na co dzień
  • jak, gdzie i kiedy robią zakupy
  • co lubią, a czego nie lubią robić

-Zastanów się, jak ty możesz im pomóc

  • jak możesz im pomóc
  • jak twój produkt czy usługa może rozwiązać ich problemy
  • czy możesz zaoferować coś unikalnego, z czym nie spotykają się na co dzień

Definiowanie grupy odbiorców pomaga dotrzeć z właściwymi produktami i usługami do odpowiednich osób. Skorzystają z nich tylko ci, naprawdę zainteresowani.

Wykonaj research SEO

jak pisać teksty seo

Stanowi podstawę całego cyklu tworzenia treści pod SEO. Aby oczekiwać dobrych efektów, musisz porządnie zebrać dane. Jeśli nie zrobisz tego poprawnie, pociągnie to za sobą negatywne konsekwencje. Bazując na źle wyszukanych informacjach, wykonasz nieodpowiednie działania, co w konsekwencji nie przyniesie żadnych efektów.

Na początku sprawdź w wyszukiwarce, na które frazy wyróżnia się strona, dla której piszesz. Wybierz podobne, by je wzmocnić lub bazuj na tych, które wymagane są w danym temacie. Sprawdź też rynek, dla którego piszesz i znajdź kolejne słowa kluczowe, jakie możesz użyć w twoim tekście.

Pamiętaj również o konkurencji. Sprawdź w jaki sposób działa, jakich fraz używa i jakie pisze treści. Postaraj się napisać lepsze.

Dobierz frazy kluczowe pasujące do treści contentu SEO

artykuły pod seo

Dobór słów kluczowych jest tak samo ważny, jak stworzenie odpowiedniego tytułu. Dotyczy to wszystkich treści, nie tylko tych tworzonych pod SEO. To właśnie od słów kluczowych zależy widoczność twojego artykułu w przeglądarce i to właśnie one odpowiadają za pozyskanie użytkowników na twojej stronie czy blogu.  Keywordsy dobierz w taki sposób, aby najlepiej pasowały do oferowanego produktu bądź usługi.

Frazy kluczowe możesz podzielić na:

  • brandowe – nazwa firmy lub url
  • ogólne np. copywriter
  • ścisłe np. zdalny copywriter
  • pomocnicze np. jak zostać copywriterem
  • longtail np. zdalny copywriter do wynajęcia
  • lokalne np. copywriter Warszawa

Skup się na jednym, głównym słowie kluczowym, słowach pomocniczych i longtail. Nie przesadzaj z ich ilością, bo nie wpłynie to pozytywnie na ocenę twojego wpisu przez Google. Jeśli się da, wybierz takie słowa, które mają niską konkurencję i dużą liczbę wyszukiwań. Dzięki temu masz większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji.

Znajdź frazy longtail

Frazy długiego ogona to słowa kluczowe bardziej dopasowane i zazwyczaj mniej konkurencyjne niż frazy ogólne. Składają się z dwóch i więcej słów. Wyszukiwanie dzięki nim jest bardziej precyzyjne. Należy je stosować w tekście równie często, a nawet częściej niż frazy główne. Przykładem może być tutaj fraza: teksty pod SEO.

Gdzie szukać fraz kluczowych?

Aby znaleźć frazy kluczowe i ich synonimy, frazy pomocnicze i keywordsy longtail, skorzystaj z serwisów takich jak:

  • Podpowiedzi wyszukiwarki Google
  • Google trends
  • Search Console
  • Plener słów kluczowych
  • Ubersuggest
  • Answer the Public

Pomocne również mogą być media społecznościowe oraz fora internetowe. Znajdziesz tam słownictwo, jakiego używają internauci.

Jaka powinna być długość tekstu pisanego pod SEO?

Jest to pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W sieci znajdziesz informacje, że tekst musi mieć 1500, 2000, 3000 lub 4000 zzs. Zastanów się jednak, czy pisząc tekst 1500 zzs, jesteś w stanie wyczerpać dany temat i przekazać wszystkie informacje czytelnikowi a tym samym wpleść odpowiednie keywordsy? Każda kobieta Ci powie, że długość ma znaczenie, i ma to również odzwierciedlenie w tekście J.
Zasada jest prosta, im dłuższy tekst, tym lepszy.

Im więcej słów kluczowych masz do wkomponowania, tym treść powinna być bardziej obszerna. Frazy należy wprowadzać w sposób naturalny, a nie wciskać na siłę i niepotrzebne wprowadzać chaos.

Wymyśl chwytliwy tytuł, który zaciekawi

Tytuł to jedna z ważniejszych rzeczy, kiedy piszesz artykuły pod SEO. Musi być ciekawy, chwytliwy, wzbudzać zainteresowanie i co najważniejsze powinien zawierać główną frazę kluczową, na którą chcesz wypromować swój artykuł.

Pierwsze, na co zwracasz uwagę podczas szukania informacji w sieci, to właśnie tytuł. Jeśli będzie kiepski i nie odpowie sam w sobie na twoje pytanie, zapewne nawet nie otworzysz artykułu. Dlatego zadbaj o ten element i przyłóż się do niego solidnie.

W artykułach pisanych pod SEO zadbaj o krótki lead

Napisz streszczenie wprowadzające czytelnika w artykuł SEO. Lead informacyjny powinien w skrócie opisywać, co znajdziemy w artykule, ale w taki sposób, aby zaciekawić i zachęcić do przeczytania go całego. Za przykład może posłużyć ci ten artykuł i zdanie:

Jak pisać teksty pod SEO, żeby były widoczne i docierały do setek odbiorców?

Z jednej strony wzbudza on ciekawość, a z drugiej strony zawiera ważne dla tego artykułu słowo kluczowe.


Zaplanuj, gdzie umieścisz frazy kluczowe

Zastanów się, gdzie możesz umieścić frazy kluczowe. Główna fraza powinna znaleźć się w takich miejscach jak:

  • Tytuł
  • Lead
  • Nagłówek drugiego stopnia, jeden lub dwa razy
  • Rozwinięcie artykułu – kilka razy w zależności, jaki tekst jest długi

Frazy pomocnicze oraz longtail, zamieszczaj w nagłówkach w możliwie jak największej  ilości, ale w taki sposób, aby nie zniszczyć artykułu. Nie przesadzaj z keywordsami, tekst nie może przytłaczać.

Uzupełnij treść swojego artykułu SEO

Tu zaczynasz rozwijać temat. Pisz w taki sposób jak byś opowiadał treść swojemu koledze. Nie skupiaj się na słowach kluczowych i na tym, że piszesz pod wyszukiwarkę. Tekst SEO powinien być skierowany do internautów, optymalizację wykonasz później. Zachowaj zasady perswazji oraz user expirience. Artykuł ma być zrozumiały i pomocny dla odbiorcy. Musi być wartościowy i zawierać wiele ciekawych informacji.

Zadbaj o unikalność artykułu SEO

W tekstach pisanych pod pozycjonowanie podobnie jak w każdych innych unikalność odgrywa bardzo ważną rolę. Możesz bazować i wspomagać się innymi artykułami, ale nigdy ich nie kopiuj. Możesz dostać za to tzw. bana od Google, ale nie tylko. Plagiat i kopiowanie cudzych utworów jest karalne.

Pisz własnymi słowami, a na pewno twój kontent będzie oryginalny. Dodatkowo sprawdzaj treść za pomocą dostępnych w sieci stron takich jak:

  • duplichecker
  • plagiarism
  • wyszukiwarka Google

Postaraj się o bezbłędność pisanych treści SEO

Kolejną ważną rzeczą są błędy ortograficzne i interpunkcyjne. Nie popełniaj ich, bo odstraszysz czytelników. Wpływa to na wysokość pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka Google jest także na tyle mądra, że wyłapuje takie błędy i może stwierdzić, że artykuł jest małowartościowy.

Skorzystaj również ze stron, które sprawdzają poprawność pisanych tekstów np.:

  • Interpunkcja
  • LanguageTool
  • Ortograf

Nie wierz im jednak na 100%, one też czasem się mylą i nie zawsze wyłapują wszystkie błędy. Mogą być twoim pomocnikiem, ale to ty powinieneś znać podstawowe zasady pisowni i interpunkcji.

Zadbaj o odpowiednie formatowanie tekstu

teksty pod pozycjonowanie

Kiedy piszesz jakąś treść, skup się również na formatowaniu. Używaj akapitów, tytułów i śródtytułów. Wyróżniaj i pogrubiaj ważne słowa i zdania. Stosuj wypunktowania. Pamiętaj o używaniu znaczników H w nagłówkach oraz o ich hierarchii. Główny tytuł oznacz znacznikiem h1, śródtytuły znacznikami h2, a podtytuły od h3 do h6.

Wzbogać swój artykuł o ciekawe grafiki, czytelnicy to lubią. Jeśli odpowiednio opiszesz obrazki i dodasz znaczniki ALT w postaci słów kluczowych przeglądarka też je polubi.

Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym, wiele osób o tym zapomina, a jest to bardzo istotne pod względem SEO. Po prostu dodaj link w treści do innego podobnego artykułu, który znajduje się na twojej stronie.

Opracuj meta tagi, title i meta deskription, pomogą ci w nich przeróżne wtyczki do wordpresa, jeśli oczywiście z niego korzystasz. Najpopularniejsza jest obecnie Yoast SEO. Sprawdzi ona dokładnie twój tekst i podpowie, co musisz poprawić.

Rozbuduj swoje unikalne artykuły o dodatkowe elementy content marketingu. Dodaj video, infografiki i CTA- wezwanie do działania.

Po opublikowaniu artykułu zadbaj również o przyjazny adres URL. Polega na skróceniu odnośnika, który przeważnie przedstawia się następująco:
adres strony głównej /blog/tytuł wpisu- długi ciąg znaków.
Postaraj się, aby skrócić ten adres do minimum. Dobrze, jeśli będzie wyglądał tak:
adres strony głównej /blog/tytuł wpisu

Zredaguj i popraw cały artykuł SEO

Kiedy ukończysz wszystkie etapy tworzenia artykułu SEO, przeczytaj go raz, dwa, a nawet trzy razy. Za każdym razem poprawiaj błędy i zmieniaj treść, jeśli coś ci się nie spodoba. Sprawdź, czy wykonałeś wszystko zgodnie z planem. Jeśli tak, to twój artykuł jest gotowy.

Podsumowanie tematu – jak pisać teksty pod SEO

Jeśli zapoznałeś się z treścią zawartą w tym wpisie, to wiesz już jak zostać SEO copywriterem i jak pisać teksty pod SEO. Znasz już podstawowe zasady. Wiesz, od czego zacząć i na czym się skupić.

Teraz już możesz pisać artykuły na zamówienie, choć wiesz, że nie jest to łatwe zadanie. Przeczytaj wpis jak nauczyć się copywritingu, znajdziesz tam o wiele więcej wskazówek.

Jeśli interesuje cię pisanie artykułów typowo pod SEO, to ten artykuł będzie dla ciebie świetnym poradnikiem. Kolejnym krokiem będzie już praktyka pisania i dalsze zagłębianie się w temat SEO copywritingu.

Jeśli o czymś zapomniałem, nie ująłem tego w tekście, powiedz mi o tym, a na pewno uzupełnię braki.
Przeczytaj również: Jak napisać teksty sprzedażowe?

Oraz zapoznaj się z moją ofertą content marketing.

Jeśli interesują Cię podobne tematy, subskrybuj mojego bloga, a będziesz na bieżąco z ciekawymi wpisami.