Teksty sprzedażowe jak je napisać

Skuteczna sprzedaż rozpoczyna się od dobrze przygotowanej treści reklamowej. Ma ona ogromny wpływ na Twoją podświadomość. Teksty sprzedażowe skutecznie pośredniczą pomiędzy sprzedawcą a kupującym i zwiększają świadomość marki.  Na każdym kroku spotykasz się z propozycjami handlowymi, które nakłaniają Cię do skorzystania ze swojej oferty. Dlaczego ulegasz takim zachętom, jeśli nawet ich nie potrzebujesz?
Co mają w sobie skuteczne teksty sprzedażowe, że przyciągają rzeszę klientów? Jak konstruowane są treści zachęcające do kupna produktu lub usługi?

Copywriter sprzedażowy, co to znaczy?

Copywriter sprzedażowy specjalizuje się tekstach reklamowych i sprzedażowych. Musi w prosty sposób przedstawić ofertę firmy, jednocześnie zachęcając do zakupów lub skorzystania z usług. Tworzy treści, które ciekawią, wzbudzają pożądanie i uświadamiają potrzebę. Pisząc artykuły sprzedażowe, potrafi w odpowiedni sposób korzystać z języków przekazu, zachowując zasady UX writingu. Skuteczny copywriter sprzedażowy to taki, który potrafi przyciągnąć klienta za pomocą słowa pisanego.

Co to są teksty sprzedażowe?

teksty sprzedażowe

Teksty sprzedażowe to wyspecjalizowane treści, pisane specjalnym językiem, tworzone przez doświadczonych copywriterów. Ich głównym celem jest sprzedaż produktu lub usługi oraz zwiększenie świadomości danej marki.  Doskonale przedstawiają zalety oferowanych przedmiotów sprzedaży i są świetnie dopasowane do docelowej grupy odbiorców. Artykuły te, mają za zadanie przykuć Twoją uwagę i zachęcić Cię do ich przeczytania, wywołać Twoje pożądanie, co w efekcie poskutkuje skorzystaniem z danej oferty.  Czytając taki tekst, musisz poczuć chęć, potrzebę i przydatność posiadania danej rzeczy. Często w tekstach sprzedażowych wykorzystywany jest strach klienta:, jeśli nie skorzystasz z tego produktu, to Twój ból nie minie, rana będzie się długo goiła lub Twój pies będzie chorował. Takie slogany z reguły są skuteczniejsze.

Wyobraź sobie, że jesteś w sklepie. Na półce stoją dwa niemalże identyczne produkty. Różnią się marką, napisem, grafiką i ceną, a zawartość i jakość produktu jest w obu przypadkach na wysokim poziomie. Dlaczego wybierasz ten droższy? Wiele razy spotkałeś się z reklamami tej firmy, wiesz, że dana firma jest znana. W tym przypadku działa właśnie świadomość marki. Dobrze zareklamowany produkt wzbudza zaufanie i jest chętniej wybierany.

Teksty sprzedażowe ­– zasada pisania z przekazem

Najważniejsze zasady tekstów sprzedażowych


Jak sama nazwa mówi, teksty sprzedażowe muszą sprzedawać, czyli oddziaływać na Ciebie w taki sposób, aby nakłonić Cię do skorzystania z oferty, jaką prezentuje. Do tego celu stosowane są różne sztuczki. Teksty pisane są za pomocą języków, które działają na Twoją podświadomość, są to np.:

Język perswazji

Choć jest łudząco podobny do manipulacji, to w przeciwieństwie do niej, cechuje się pozytywnym nastawieniem, które ma przynieść korzyści obu stronom. Polega on na nakłanianiu i przekonywaniu do własnego zdania i udowadnianiu swoich racji.  Odwołuje się do rozumu, etyki i emocji. Perswazją nakłaniamy kogoś za pomocą odpowiednich argumentów, bez zmuszania. Język ten ma również swoje mechanizmy wpływające na podświadomość. Stosowany jest na porządku dziennym. Wykorzystywany jest również w copywritingu i marketingu.

Język perswazji przekonuje głównie za pomocą:

  • Sugestii
  • Apelu
  • Uzasadnienia

Język korzyści

Dzięki niemu widzisz realne korzyści, które otrzymasz po skorzystaniu z usługi. Wychodzi naprzeciw Twoim potrzebom i oczekiwaniom. Zawiera słowa i wyrażenia wpływające na Twoje emocje. Ma on decyzyjny wpływ na podejmowane przez Ciebie czynności, a przynajmniej taki jest jego cel. Podobnie jak w przypadku innych form przekazu, język korzyści ma za zadanie przekonać Cię do skorzystania z oferty, za pomocą prezentowania wszystkich możliwych zalet danego produktu czy usługi.

Język korzyści może oferować np.:

  • darmowy bonus i dodatki
  • okres darmowego korzystania z usługi
  • rzeczy, które ułatwią Ci funkcjonowanie

Manipulacja

Zamierzona forma działania, z góry określonymi intencjami. Ma ona na celu wywarcie wpływu na odbiorcach. Wpływ ten jest korzystny tylko dla manipulatora, a jego działania są podstępnie ukryte. Uczestnicy manipulacji są oszukiwani, nieświadomi, wydaje im się, że robią coś tylko z własnej woli.  Manipulacja jest techniką psychologiczną. Teksty manipulacyjne zawierają sformułowania, które:

  • zdobywają Twoją sympatie
  • odwołują się do znanych autorytetów
  • dużo obiecują, choć są to obietnice bez realnego pokrycia
  • oceniają Twoją osobę
  • dowartościowują
  • wywołują wrażenie utożsamiające odbiorcę i nadawcę
  • narzucają Tobie, kierunek działania
  • zawierają eufemizmy
  • zamieniają znaczenie słowa
  • są niezaprzeczalne
  • dają wrażenie zawsze prawdziwych

Jak napisać skuteczny tekst sprzedażowy?

copywriter sprzedażowy

Pierwszą rzeczą, od jakiej należy zacząć pisanie tekstów sprzedażowych, jest dokładne określenie grupy odbiorców. Trzeba poznać ich potrzeby i pragnienia.

Kolejną, ale chyba najważniejszą sprawą jest tytuł – nagłówek oferty. Musi być przyciągający, zachęcający i opisujący dany produkt, usługę czy stronę internetową. To właśnie od niego zależy, czy odbiorca kliknie Twój artykuł i czy zagłębi się w dalszą treść wpisu. Internauci czytają tylko te treści, które ich zainteresują, zaciekawią, a przede wszystkim odpowiedzą na ich potrzeby, pytania i rozwiążą ich problemy.

Przedstaw w tytule korzyść, jaką osiągnie klient, wybierając twoją ofertę. Możesz także użyć słów: nowość, super cena, promocja, za darmo -one działają jak wabik.

We wstępie natomiast, nakreśl klientowi, o czym jest dany tekst, ale nie zdradzaj wszystkiego na samym początku. Opowiedz pokrótce, jak zmieni się jego życie, daj mu zauważyć, że bez danego produktu jego codzienność jest szara i gorsza, że produkt/usługa jest prestiżowy, zgodny trendami, ale w jego zasięgu.

W rozwinięciu przedstaw, za pomocą języków perswazji oraz korzyści, najważniejsze cechy i atuty twojej oferty, zachowaj również zasady UX. Opisz dokładnie, jak dany produkt pomoże odbiorcy w życiu codziennym i w jaki sposób rozwiąże jego problemy. Pokaż, że w Twojej ofercie drzemie ogromna moc i potencjał. Przedstaw zalety i tylko zalety. Pisz tylko prawdę nie obiecuj gruszek na wierzbie, bo to negatywnie odbije się na Twojej opinii oraz sprzedaży.

 Zademonstruj konkretne dane i powtórz korzyści. Poprzyj je opiniami i recenzjami. Zaprezentuj, jak usługa pomogła innym, co przez to osiągnęli i jak na niej skorzystali. Ludzie przyzwyczajają się do sideł marketingowych, które są na nich zarzucane. Coraz ostrożniej podchodzą do ofert handlowych, z którymi nie mieli wcześniej styczności, dlatego ocena i zdanie innych klientów są bardzo ważne i mogą wpłynąć na ich wybór.  By skłonić do zakupów właśnie u Ciebie, możesz przedstawić jakiś konkret typu kod rabatowy, zniżkę, cenę niższą od konkurencji, atuty, których konkurencja po prostu niema.

Na zakończenie uświadom, że oferta nie będzie trwała wiecznie, że są jakieś limity i ograniczenia i co najważniejsze wezwij do działania. Wezwanie do działania zamieszczaj w kilku miejscach, na początku i w środku artykułu również.

Pamiętaj, że dobra oferta sprzedażowa to skuteczna oferta – taka, która sprzedaje. Sprawdzaj, jakie sposoby sprzedaży są aktualnie najskuteczniejsze. Śledź na bieżąco konkurencje, blogi, fora i media branżowe.

Najważniejsze zasady tekstów sprzedażowych.

Najważniejsze zasady, o których musisz pamiętać podczas pisania ofert:

  • Sprawdź swoją grupę docelową
  • pisz jasno, prosto i zwięźle
  • pisz tak jak byś był klientem
  • zwracaj się bezpośrednio do czytelnika
  • stosuj języki perswazji i korzyści
  • zachowaj zasady UX writing
  • definiuj największe problemy klienta
  • dziel się konkretnymi informacjami
  • twórz listy punktowe/tematyczne
  • prezentuj w widocznym miejscu wezwanie do działania
  • powiedz konkretnie, czego oczekujesz od klienta, powiedz mu wprost: Wejdź na tą stronę…
  • formatuj tekst
  • używaj wypunktowań
  • stosuj krótkie akapity
  • zamieszczaj przyciągające zdjęcia i grafiki dopasowane do tematu, statystyki i wykresy także
  • popieraj swoją ofertę opiniami i recenzjami
  • pisz prawdę i składaj obietnice, które jesteś w stanie spełnić
  • artykuły sprzedażowe to także teksty pod SEO, nie zapomnij o słowach kluczowych
  • przeczytaj kilka razy tekst sprzedażowy i popraw ewentualne błędy.

Gdzie spotkasz teksty sprzedażowe?

Co to są teksty sprzedażowe

Teksty sprzedażowe otaczają nas wszędzie. Spotkasz je:

  • na stronach internetowych
  • w sklepach internetowych
  • stronach LandingPage
  • w mailingu
  • na blogach
  • w mediach społecznościowych
  • na ulotkach, plakatach i katalogach

Jaką rolę odgrywają teksty sprzedażowe?


Teksty sprzedażowe odgrywają ogromną rolę. Bez nich sprzedaż nie miałaby racji bytu. To właśnie one zwiększają naszą świadomość marki. Dostarczają nam informacje na temat produktów i usług. Przedstawiają aktualne promocje, z których warto skorzystać. To dzięki nim zakupy stają się łatwiejsze i przyjemniejsze. Bez ofert sprzedażowych nie wiedziałbyś nawet o istnieniu wielu ciekawych produktów.

Podsumowanie tekstów sprzedażowych

Wiesz już, dlaczego ulegasz ofertom sprzedażowym? Z jakim rodzajem tekstów sprzedażowych najczęściej Ty się spotykasz?

Słowa otaczają nas w codziennym życiu. Pomagają nam w komunikacji oraz wyrażaniu emocji. Dobrze dobrane i odpowiednio ułożone mogą stać się również siecią, w którą złapiesz swoich klientów. Niezależnie od formy, w jakiej jest przedstawiany, jeśli tekst sprzedażowy jest dobrze skonstruowany, osiągnie zamierzony cel.

Przeczytaj także:
Jak napisać dobry tekst
Copywriting co to takiego

Zapraszam Cię do mojego newslettera. Dzięki niemu będziesz zawsze na bieżąco z nowymi tekstami.

Sprawdź również moją ofertę marketing treści.


1 komentarz

Kasia · 19/08/2021 o 21:40

Ciekawy artykuł. Samo pisanie nie wystarczy, ktoś musi czytać te artykuły, trzeba je gdzieś publikowac i promować

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *