UX writing to coraz popularniejsze sformułowanie, na które zwracają uwagę firmy i właściciele stron internetowych. Dlatego idąc z duchem czasu, powinieneś poznać zasady UX writingu. Zobacz, jak wyglądają takie teksty, na czym polegają i czym się wyróżniają. Czym powinien kierować się copywriter UX, pisząc  teksty, aby internauci czytali je w całości?

UX writing co to oznacza?

UX to skrót od słowa user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Określa jego wrażenie, emocje na daną rzecz, treść. 

UX writing to tworzenie krótkich tekstów przyjaznych użytkownikowi,  czyli takich, które kierują go w prosty, wygodny i zrozumiały sposób do celu.  Czasem ograniczają się nawet do jednego słowa, które określa cały szereg działań. Dzięki niemu, za pomocą jednego przycisku, przejdziesz w odpowiednie miejsce w grze, aplikacji czy w sklepie internetowym.

Teksty UX to więc zwięzły przekaz, bez niepotrzebnego opowiadania. Są to, w miarę możliwości, krótkie komunikaty odpowiadające na potrzeby czytelnika. Tu nie ma miejsca na wyszukane, fachowe słownictwo, zwroty muszą być zrozumiałe nawet dla człowieka z najbardziej zacofanego zakątka ziemi.

Dawniej UX writingiem zajmowali się programiści. Aby nadążyć za szybkim rozwojem technologii, UX writing przerzucono na copywriterów. Stąd powstała nie tylko nazwa copywriter UX, ale także nowy zawód.

Możesz spotkać się także  z innymi określeniami tego samego zagadnienia np.: Copywriting UX, User Experience czy microcopy writer.

Zasady UX writingu stosuje się w SEO copywritingu, content marketing, a nawet w tekstach blogowych. Taktyka ta jest już sprawdzona i skuteczna. Dzieje się tak nie bez przyczyny. Już od dawna wiadomo, że internet to nie książka, nie czytamy wszystkiego dokładnie, a skupiamy się na konkretach, które nas interesują. Internauci wolą czytać proste i przejrzyste komunikaty, a nie bezsensowne opowiadania, gdy szukają odpowiedzi czy porady.

Jakie teksty pisze copywriter UX?

Jak już wspomniałem wyżej, UX copywriter tworzy proste do zrozumienia treści. Stara się przekazać najistotniejsze informacje jak najkrótszą drogą. Zapewnia tym samym, wygodę czytelnikowi i kieruje go w prosty sposób do wykonania czynności, na której mu zależy. Może to być wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera lub po prostu zatrzymanie użytkownika na stronie, czy zachęcenie do powrotu.

Prosta i intuicyjna obsługa aplikacji czy strony internetowej, podnosi pozytywne doznania użytkownika. Nikt nie odbierze pozytywnie twoich komunikatów, jeśli ich nie zrozumie. Teksty muszą być angażujące i przekonujące do skorzystania z oferty. Korzystanie ze strony nie może być skomplikowane, klient nie może zastanawiać się, gdzie należy nacisnąć, aby zobaczyć interesującą go treść.

Gdzie spotkasz UX writing?

UX writing, można spotkać praktycznie wszędzie. Znajduje zastosowanie w każdej dziedzinie, więc  z tekstami UX spotykamy się na każdym kroku, nawet o tym nie wiedząc. Jest on powszechnie stosowany w programach komputerowych, aplikacjach, grach, stronach i sklepach internetowych. Stosują go również agencje marketingowe.

Miejsca, w których najczęściej spotykane są teksty UX:

  • Platformy sprzedażowe
  • Strony internetowe
  • Aplikacje
  • Systemy Zarządzania
  • Gry
  • Sklepy internetowe
  • Internet
  • Interfejsy urządzeń elektronicznych

UX writing zasady, których trzeba przestrzegać

Copywriter UX musi bezwzględnie pamiętać o:

  • Prostocie przekazu, który nie będzie wymagał zastanawiania się co dalej mam zrobić;
  • Pisaniu jasnej i przejrzystej treści, która zaciekawi i zatrzyma czytelnika;
  • Przekazywaniu konkretów i omijaniu nierealnych obietnic;
  • Pomaganiu i ułatwianiu użytkownikowi zadania;

Dlaczego UX writing jest teraz tak ważny?

Wraz z rozwojem technologicznym, wzrasta poziom trudności obsługi stron, programów i aplikacji.  Rośnie również marketing. Wszyscy chcą być profesjonalistami, którzy dbają o najmniejszy element. Prostota wykonania i łatwość obsługi przyciąga klientów jak magnes.

Co jeszcze może zrobić copywriter UX w swoich tekstach?

Tak samo, jak w innych gałęziach copywritingu, w UX writing należy pamiętać o takich szczegółach jak:

  • formatowanie tekstu
  • tytuły, śródtytuły i nagłówki
  • pisanie krótkich akapitów
  • przyjazna dla oka czcionka
  • wyróżnianie ważnych elementów w treści
  • różna kolorystyka tekstu
  • stosowanie zdjęć, ilustracji i grafik, dzięki którym tekst jest przyjemniejszy
  • porządkowanie informacji
  • wypunktowania
  • stosowanie tabel, ramek, wykresów

Wnioski

Teksty UX writing muszą być użyteczne, przejrzyste i czytelne. Mają w prosty sposób uświadamiać i kierować odbiorcę. Treści mają być zrozumiałe, proste i krótkie, ale wyczerpujące dany temat. Muszą powodować zadowolenie użytkownika i wzbudzać w nim pozytywne emocje.

Przeanalizuj swój tekst. Zobacz czy jest pomocny i przekazuje w prosty sposób wartościowe informacje.
Czy może da się go odchudzić? Nie skracaj go jednak do przesady.

Mam nadzieje, że wiesz już jakie teksty pisze UX copywriter, co to jest UX writing i jakimi zasadami się kieruje. Jeśli coś pominąłem, napisz do mnie, a ja uzupełnię tekst.

Zapoznaj się z pozostałymi artykułami na blogu- Zdalny copywriter – teksty na zamówienie.
Jak napisać dobry tekst
Copywriting co to takiego?
Teksty sprzedażowe jak je napisać?